مضررات روغن زیتون

  1. روغن زیتون روغنی نسبتا شکننده و ضعیف به شمار می رود و در معرض نور خورشید می تواند شروع به وا رفتن کند. بنابراین توصیه می شود روغن زیتون در یک بطری تیره و در جای تاریک و خنک نگهداری شود. در صورتی که در معرض نور قرار گیرد تاثیر غذایی این روغن ضعیف می شود.
  2. استفاده روغن زیتون در طبخ با دمای بالا، نادرست است. از این روغن می توان به صورت سرد و در انواع سالادها استفاده کرد. همچنین از روغن زیتون می تواند در سرخ کردن سریع مواد استفاده کنید ولی توجه کنید که دمای روغن نباید خیلی بالا رود. وقتی که روغن زیتون به دمای بالا می رسد، چربی های آن شروع به اکسید شدن می کنند و موجب ایجاد رادیکال های آزاد شده که این رادیکال های آزاد دارای هیدروژن می باشند و چربی مضر را ایجاد می کنند. توصیه می شود برای پخت و پز غذاها با دمای بالا از این روغن استفاده نشود و از روغن هایی که در دمای بالا خواص خوب را حفظ می کنند استفاده شود.
  3. قبل از استفاده از روغن زیتون، از سلامتی آن مطمئن شوید. روغن زیتون در انواع مختلفی تهیه می شود و روغن زیتون بکر و طبیعی تنها روغنی است که از فرآیندهای فیزیکی به دست می آید و هیچ فرآیند شیمیایی در تولید آن دخیل نیست از این رو سالم ترین روغن زیتون به شمار می رود.
  4. روغن زیتون دارای کالری زیادی است، در نتیجه افرادی که در رژیم غذایی خود مجبور هستند کالری کمتری دریافت کنند، توصیه می شود در حجم کمتری از این روغن استفاده کنند.
  5. تمام اسیدهای چرب اشباع شده و اشباع نشده درون روغن زیتون می توانند چسبندگی خون ناشی از تجمع پلاکت ها را افزایش دهند که منجر به لخته شدن خون می شود. بنابراین توصیه می شود از روغن زیتون سالم در حد تعادل و نه بیش از حد استفاده شود.
  6. استفاده از روغن زیتون در غذاها ممکن است باعث آلرژی در بعضی افراد شود. کودکان، خانم های باردار و افرادی که فشار خون بالا و دیابت دارند نباید بدون مشورت با پزشک خود از روغن زیتون در غذاها استفاده کنند.
  7. افراط در مصرف روغن‌ زیتون به دلیل بالا بودن میزان چربی می‌تواند باعث اسهال شود.
  8. نتایج بررسی نشان می دهد، مصرف زیاد روغن‌ زیتون می‌تواند به افت فشار خون منجر شود. اگرچه افت فشار برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا مفید است، اما برای افراد عادی دردسر ساز خواهدشد.
  9. میزان چربی این روغن احتمال التهاب را بالا می‌برد. میزان اسید در این روغن مقداری لیپوپلیسکاریدز در خون رها می‌کند و هر چه میزان آن بیشتر باشد احتمال التهاب نیز افزایش پیدا می‌کند.
  10. روغن ‌زیتون دارای میزان تک چربی اشباع‌ شده است. مصرف ۲ قاشق مرباخوری روغن ‌زیتون در یک وعده غذایی به افزایش اسیدهای چرب منجر می‌شود و این می‌تواند احتمال بیماری ‌هایی مانند چاقی مفرط، حمله قلبی، سرطان و… را بالا ببرد. بنابر این در مصرف این محصول سلامت بخش هم رعایت اعتدال ضروری است.
  11. مصرف زیاد روغن‌ زیتون می‌تواند باعث انسداد در کیسه صفرا و بروز سنگ صفرا شود. علاوه بر آن باعث بالا رفتن وزن نیز می‌شود
  12. مصرف بیش ‌از حد روغن‌ زیتون می‌تواند برای بعضی از پوست ها مشکل ایجاد کند، از جمله ایجاد آکنه، جوش های ریز پوستی و…

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس